Bunuri pe timpul transportului

Bunuri pe timpul transportului

CMR

Polita de asigurare CMR acopera raspunderea celui care efectueaza transporturi de marfuri cu autovehicule aflate in proprietatea sa, inchiriate sau in gestiune, pentru pagubele la marfa transportata, potrivit conventiei referitoare la contractul de transport international de marfuri pe sosele.

Obiectul asigurat in cadrul acestei polite este raspunderea transportorului in calitate de caraus, pentru pagube produse marfii transportate cu vehiculul mentionat in polita.

Valabilitatea asigurarii poatre fi determinata pe un anumit transport/calatorie, sau pe o anumita perioada de timp. Principiile care stau la baza politei asigurarii CMR sunt aceleasi la majoritatea societatilor de asigurari dar conditiile de asigurare sunt diferite intr-o oarecare masura, in functie de politica interna a societatii.

Raspunderea transportatorului (riscurile acoperite) incepe de la primirea marfii pana la predarea acesteia si raspunde pentru pierderea totala, partiala sau vatamarea produselor transportate precum si pentru depasirea termenului de livrare.
Transportorul este scutit de raspundere atunci cand pierderea sau vatamarea marfii transportate apare ca o consecinta a unui risc special legat de cel putin una din urmatoarele situatii:

-se utilizeaza un autovehicul descoperit, fara prelata, in cazul in care acest lucru a fost anume convenit in contract
-lipsa sau defectiunea ambalajului pentru marfurile expuse prin natura lor la stricaciuni
-deplasarea, incarcarea, descarcarea marfii de catre expeditor sau destinatar
-incarcarea necorespunzatoare, numerotarea insuficienta sau nesatisfacatoare a coletelor,
-transportul animalelor vii

Includerea acoperirii riscului de furt este diferita de la o societate de asigurare la alta. Unii asiguratori nu considera furtul ca facand parte dintr-o asigurare CMR, astfel incat paguba produsa prin furt nu ar fi vina transportorului. Majoritatea societatilor de asigurari despagubesc doar furtul prin efractie. Exista si asiguratorii care acopera  furtul total sau partial incluzand aceasta in polita ca o clauza suplimentara, pentru care solicita plata unei prime suplimentare.

Suma despagubita in cazul pierderii totale sau partiale a marfii,  se determina pe baza costului marfii la locul si momentul primirii acesteia pentru transport. Valoarea marfii este determinata pe baza cursului bursei sau pe pretul curent al pietei. In lipsa acestora valoarea marfii se va determina pe baza valorii uzuale a marfurilor de acelasi fel si aceasi calitate.

Cuantumul despagubiri nu poate sa depaseasca 25 franci/kg (prin franc se intelege francul-aur, cu greutatea de 10/31 grame si continut de finete de 0,900.) de greutate bruta lipsa. (conform articolului 3 din Convenţia referitoare la transportul international de marfuri pe sosele, incheiata la Geneva in 1956 si ratificata de Romania in 1972. )

Alaturi de acestea se restituie si taxa de transport, taxe vamale si celelalte cheltuieli in legatura cu transportul marfii.

In cazul depasiri termenului de livrare, in urma dovezilor aduse de pagubit prin care se demonstreaza ca depasirea termenului a provocat daune, transportatorul este obligat sa plateasca despagubiri pana la un nivel maxim ce este egal cu nivelul taxelor de transport.

Aceasta polita nu acopera:

-pagube indirecte (e.g. scaderea preturilor marfurilor…)
-pagube produse in timp de razboi sau prin actiuni datorate razboiului, grevelor, tulburarilor civile, etc..
-cheltuieli pentru imbunatatirea, transformarea bunurilor  precum si repararea unor avarii produse de cauze care nu sunt cuprinse in polita de asigurare.

Primele platite pentru polita CMR sunt calculate de catre asigurator pe baza informatilor despre natura marfii transportate si detaliile vehiculului utilizat pentru transport. Se ia in considerare si in cazul unor ansambluri cap tractor-semiremorca problema asigurarii semiremorcii (de obicei, remorca este asigurata impreuna cu vehiculul remorcher, ca un cuplu de vehicule).

Un factor important in stabilirea primelor este suma asigurata sau limita raspunderii solicitate de asigurat. De asemenea valoarea fransizei poate mari sau scadea totalul primei platite de asigurat.

 

CARGO

Asigurarea cargo este de multe ori confundata cu cea CMR. Desi ambele acopera riscurile unei operatiuni de transport, este vorba de beneficiari diferiti. Astfel in cazul politei CMR beneficiarul este transportatorul in calitate de caraus, caruia ii este asigurata raspunderea pe timpul transportului iar in cazul asigurari tip cargo, beneficiarul este proprietarul marfi si sunt asigurate bunurile acestuia pe timpul transportului.

Polita cargo poate fi incheiata ca o polita individuala, adica pentru un singur transport, acoperirea riscurilor fiind delimitata in timp si spatiu conform contractului, sau poate fi incheiata tip abonament, pe o anumita perioada de timp, de obicei 12 luni, acoperind riscurile tuturor transporturilor efectuate in perioada de asigurare conform conditiilor contractuale.

Este valabila pentru transporturi de toate tipurile: terestru, aerian, maritim sau combinat.

Riscurile acoperite de aceasta polita de asigurare se impart de majoritatea societatilor de asigurari in trei tipuri, in functie de riscurile acoperite:

– Cea mai restransa, care acopera doar anumite riscuri numite in polita, de obicei riscuri legate de daune suferite de mijlocul de transport: incendiu sau explozie, esuarea, rasturnarea sau scufundarea navei/ambarcatiunii, coliziunea sau contactul navei sau mijlocului de transport cu orice obiect extern, altul decat apa, rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru, descarcarea marfii intr-un port de refugiu.
– Un alt tip de polita va acoperi riscurile de pierdere si/sau avariere a bunurilor transportate, in legatura cu evenimente care afecteaza mjlocul de transport precum si incarcare-descarcare si evenimente naturale: pe langa riscurile amintite anterior, acopera si: cutremur, eruptie vulcanica, trasnet, daune produse prin intrarea apei de mare, lac sau rau in ambarcatiune, mijloc de transport sau loc de depozitare, dauna totala a oricarui pachet cazut peste bord sau scapat in timpul incarcarii sau descarcarii mijlocului de transport .
– Cea de a treia varianta este cea mai cuprinzatoare si acopera toate riscurile in afara de cele excluse in mod explicit din polita

Riscuri excluse din polita cargo:

– pagube produse prin comportamentul necorespunzator intentionat al asiguratului;
– Uzura normala a marfii asigurate;
– ambalarea, incarcarea, legarea si stivuirea necorespunzatoare a marfii pe mijlocul de transport, daca este efectuata de asigurat
– neindeplinirea obligatiilor financiare sau insolvabilitatea proprietarilor, administratorilor sau operatorilor mijlocului de transport
– nepotrivirea mijlocului de transport sau starea de nefunctionalitate corespunzatoare,daca aceasta era cunoscuta de asigurat;
– viciul propriu sau natura marfii asigurate
– intarzierea livrarii
– utilizarea armelor nucleare sau contaminarea radioactiva, razboi, turbulari civile, greve, acte de terorism etc.

Stabilirea primelor unei polite cargo este facuta de asigurator in urma informatilor adunate despre marfa in sine si conditiile de transport. Astfel, asiguratorul va fi interesat de modalitatea de ambalare a marfii, tipul transportului si mijloacele de transport utilizate precum si o scurta descriere a marfurilor transportate.

Prima poate fi mai mare in cazul transporturilor care presupun mai multe mijloace de transport deoarece marfa poate suferi deteriorari in timpul descarcarii si reincarcarii.

In cazul transportului pe apa, prima se poate micsora daca marfa va fi depozitata in cala navei si poate fi mai mare daca este depozitata pe punte.

Acoperirea riscului de furt se incheie de obicei la solicitarea asiguratului si se plateste o prima suplimentara. Majoritatea societatilor de asigurare considera fransiza obligatorie pentru acoperirea riscului de furt.

 

Asigurare conducator si persoane transportate

  • Asigurare de deces si invaliditate din accident
  • Asigurare pentru autocar, autobus sau microbus
  • Optional se asigura si bagajele
  • Reduceri pentru achizitionarea politei impreuna cu Casco

Aceasta asigurare acopera riscul de deces si de invaliditate permanenta ca urmare a unui accident. Aceasta polita poate fi incheiata de posesorii de autovehicule, persoane juridice sau fizice. Multi considera aceasta polita ca fiind adresata exclusiv firmelor care se ocupa cu transport de persoane dar se pot asigura orice persoane care se afla in autovehicului asigurat, bineinteles cu consimtamantul proprietarului si in limita locurilor inscrise in certificatul de inmatriculare.

In  privinta destinatiei acestui tip de asigurare de accidente, avem societatile care se ocupa cu transportul de persoane intern sau extern, cu vehicule tip autocar, autobus sau microbus. Se asigura conducatorii de vehicule si pasagerii vehiculului pentru riscurile de deces si invaliditate permanenta, iar optional se pot asigura si bunurile/bagajele transportate. Este acoperit riscul de accident pe intreaga durata a calatoriei, atat in timpul in care autovehiculul este in miscare cat si in timpul stationarii acestuia.

Multe companii de asigurare ofera aceasta polita in completarea unei asigurari Casco. Astfel autoturismul va avea o acoperire completa in caz de accident, Casco va acoperi pagubele materiale ale autovehiculului, iar asigurarea de accidente acopera decesul sau invaliditatea soferului si a persoanelor transportate de acesta.

Acest tip de asigurare este folositoare si pentru taximetristi, fiind asigurati si soferii dar si clientii autovehiculului.

Riscurile asigurate de acest tip de polita sunt diferite nu doar de la o societate la alta ci de multe ori anumite acoperiri sunt optionale sau legate de un alt tip de asigurare. De exemplu, se poate oferi si acoperirea in afara granitelor tarii doar daca asiguratul are o polita de asigurare Casco valabila si cu aceasi acoperire teritoriala, de la aceeasi companie. Majoritatea companiilor ofera asigurarea bunurilor si a bagajelor personale aflate in autovehiculul asigurat doar ca o optiune si odata cu plata unei prime suplimentare.

In caz de invaliditate permanenta totala, se va plati suma asigurata integral, asiguratului, iar in caz de deces, beneficiarului desemnat. In caz de invaliditate permanenta partiala, se va plati doar o parte din suma asigurata, procent stabilit in urma gradului de invaliditate. In multe cazuri se acorda si o indemnizatie pentru spitalizare si tratament ambulatoriu in urma unui accident al autovehiculului asigurat.